Adaptace dětí
Přijímání dětí do Ekoškolky Vidoule
- Podle aktuální kapacity je možné dítě přijmout též v průběhu školního roku.
- Přijetí předchází předem dohodnutý osobní rozhovor mezi rodiči a ředitelkou ekoškolky o potřebách rodiny a provozu ekoškolky.
- Před nástupem dítěte odevzdávají rodiče ředitelce či zástupkyni ekoškolky vyplněné přijímací formuláře. Ty obdrží rodiče během zpřijímacího pohovoru nebo elektronicky. Vyplněné formuláře je potřeba odevzdat ředitelce či její zástupkyni v listinné podobě před nástupem dítěte ke vzdělávání.
Přijímací kritéria
- již zapsaní sourozenci;
- soulad výchovných ideí rodiny a ekoškolky;
- rozsah docházky;
- bydliště;
- věk.
Adaptace dítěte
-
Adaptace nového dítěte je pokud možno jemný přechod z náruče rodiny do prostředí školky. Pro malé dítě je přítomnost rodiče při nástupu do školky podporující a námi doporučovaná. S rodiči je předem probráno, jak bude probíhat.
-
Základem úspěšné adaptace je důvěra rodičů ve vlastní rozhodnutí začlenit dítě do kolektivu, důvěra v dítě a v kolektiv LMŠ.
-
Důležitým pravidlem pro úspěšnou adaptaci je včasný příchod.
-
Cílem je osamostatnění dítěte.
-
Adaptace probíhá zpočátku za přítomnosti jednoho z rodičů. Odehrává se po dobu 14 dní během dopoledního programu. Rodič sdílí s dítětem společné činnosti, ale následně mu nechává potřebnou volnost sžívat se s novým prostředím. Důvěřuje mu, že to zvládne. K tomu rodiči výborně pomáhá zapojení se do aktuální smysluplné činnosti, kterou mu zadají učitelky.
-
Adaptace může probíhat již během prázdninového provozu. Je kladen důraz na rytmicky uspořádaný den a navázání vztahu s hlavní pečující osobou v LMŠ.
-
Je přirozené, že dítě např. pro loučení pláče nebo se zlobí. Dává tím najevo, že se v nové situaci neorientuje. Orientuje se v ní však rodič, jehož rozhodnutí dát dítě do školky bylo vědomou volbou. Pláčem dítěte vzniká pro rodiče psychicky náročná situace. Učitelky jsou připraveny o jejich pocitech mluvit a podpořit je.
-
Nesnažíme se dítě za každou cenu utěšit, ale potvrzujeme mu jeho pocity, které jim pomáháme pojmenovat.
-
Vždy chceme, aby nám rodiče při odchodu dali dítě na klín či do náručí. Nikdy dítě nebereme z náručí rodiče.
Při adaptaci postupujeme zpravidla takto:
-
den: rodič s dítětem zůstává na ranní kruh, před svačinkou se rozloučení odchází s dítětem domů;
-
den: rodič s dítětem zůstává na ranní kruh, před svačinkou se rozloučení odchází s dítětem domů;
-
den: rodič s dítětem zůstává na ranní kruh a na svačinku. Poté spolu odcházejí domů.
-
den: rodič s dítětem zůstává na ranní kruh a na svačinku. Pokud je vše v pořádku, mohou pokračovat do lesa. Poté spolu odcházejí domů.
-
den: rodič s dítětem zůstává na ranní kruh a na svačinku. Pokud je vše v pořádku, mohou pokračovat do lesa. Poté spolu odcházejí domů.
-
den: rodič s dítětem zůstává na ranní kruh a na svačinku. Pokud je vše v pořádku, může odejít a dítě pokračuje do lesa a poté na oběd.
-
den: rodič s dítětem zůstává na ranní kruh. Pokud je vše v pořádku, před svačinkou odejde a dítě může pokračovat do lesa a poté na oběd. Je nablízku.
-
den: rodič s dítětem zůstává na ranní kruh. Pokud je vše v pořádku, před svačinkou odejde a dítě může pokračovat do lesa a poté na oběd. Je nablízku.
-
den: rodič předává dítě učitelce a odchází. Je nablízku.
-
den: rodič předává dítě učitelce a odchází. Je nablízku.
"To nejdůležitější se odehrává právě teď."