R Y T M U S D N E
Rytmus dne je aktuálně přizpůsobován klimatickým podmínkám a individuálním potřebám dětí.
8:00 |
8:45 |
příchody dětí; pravidelné pracovní a umělecké činnosti dle rytmu týdne / volná hra; |
8:45 |
12:00 |
úklid, ranní kruh (hudebně taneční hry), hygiena, svačina, hygiena, pobyt v lese, hygiena; |
12:00 |
12:30 |
pohádka, oběd, hygiena, příprava na odchod domů; |
12:30 |
|
odchody domů |
12:30 |
14:30 |
hygiena, příprava na odpočinek, odpočinek, převlékání, úklid po odpočinku; |
14:30 |
15:30 |
volná hra, odpolední činnosti dle rytmu týdne, hygiena, svačina; |
15:30 |
16:45 |
volná hra, odpolední činnosti dle rytmu týdne, odchody domů. |
R Y T M U S T Ý D N E
... Co a jak děláme a kam míříme ...
Pondělí - barevné tvoření (práce s barvou)
V den Luny experimentujeme a objevujeme krásu barev. Malujeme do vlhkého podkladu akvarelovými barvami z přírodních pigmetů - naše obrazy jsou jako ze sna - jemné a krásné.
Od jara do podzimu sbíráme různé rostliny a plodiny a využíváme jejich přirozené schopnosti barvit tkaniny nebo papír.
Úterý - rukodělné a řemeslné tvoření
V den Marsu tvoříme z všemožných přírodních materiálů:
- pracujeme s náčiním a nářadím: jehla, filcovací jehla, nůžky, kladivo, brusný papír, pilka, pilník, kleště;
- přírodní plody - vyrábíme korále, řetězy, zvířátka, skřítky a víly;
- ovčí rouno – zpracováváme mokrou i suchou technikou;
- filc – šijeme skřítky, taštičky, vánoční ozdoby;
- papír – trháme, stříháme, vystřihujeme, lepíme... mozaiky z voskového a hedvábného papíru, ozdoby a průsvity na okna, skládané a lepené řetězy;
- dřevo – řežeme, brousíme... vyrábíme ohrádky pro zvířátka, knoflíky na tkané taštičky, ozvučná dřívka.
Středa - modelování (práce s hmotou)
- modelujeme - včelím voskem nebo zahradní, lesní či potoční hlínou;
- v přírodě pozorujeme, jak a kým je tvořena a modelována krajina v našem okolí (pole, louka, les, skály, obytná čtvrť i výhled na Prahu);
- pozorujeme, jak potok modeluje břeh.
- Vnímáme, jak vše souvisí se vším a vše je na všem "nějak" zavislé ...
Čtvrtek - zahradničení a práce s potravinou
- sázíme, přesazujeme, zaléváme rostlinky ve školičce i před ní a také na naší zahrádce;
- sbíráme plody, trháme bylinky;
- pozorujeme rytmus přírody a souvislosti s ním spojené;
- Vnímáme, že jsme součástí přírody, světa, vesmíru ...
- poznáváme, krájíme a ochutnáváme různé druhy zeleniny, bylinky a koření;
- meleme obilná zrnka, zaděláváme těsto na kváskový chléb;
- klademe si otázky a hledáme na ně odpovědi: Co rádi jíme? Co rádi pijeme? Co potřebujeme jíst a pít, abychom byli zdraví? Je vše, co vypadá lákavě, pro nás taky dobré?
Pátek - práce s prostorem, okolním prostředím a jeho poznávání
Venušin den je ve znamení společného zevrubného úklidu ...
- čistíme podložky na malování, vyčesáváme kožešiny, zametáme ... ;
- klademe si otázky, hledáme odpovědi: Čím můžeme přispět, aby byl svět okolo nás krásný? Jak se stane, že je v lese spousta odpadků? Na některé otázky se nám však špatně hledá odpověď...