Logopedická péče

Mateřské školy jsou celkově vhodným prostředím pro rozvoj řeči. Dítě prostřednictvím komunikace  navazuje kontakt s dospělými i vrstevníky a učí se řešit nové situace.

Cílem logopedické intervence v naší školce je rozvoj komunikace ve všech jejích podobách s přihlédnutím ke konkrétním potřebám dětí. U dětí podporujeme rozvoj komunikačních dovedností zahrnující péči jak skupinovou, tak individuální s využitím různých metod. 

Kolektivní intervence dětem hravou a zábavnou formou umožňuje překonávat jejich řečové obtíže, rozvíjet jejich schopnosti a celou jejich osobnost. Je vykonávána denně a prolíná celým výchovně-vzdělávacím procesem.

V rámci kolektivní činnosti aktivita rozvíjí:

  • zrakovou a sluchovou percepci, paměť a diferenciaci;
  • prostorovou a časoprostorovou orientaci;
  • rytmické cítění, rytmizaci pohybového i mluvního projevu;
  • hygienu mluvidel;
  • sociální dovednosti;
  • slovní zásobu.

Dovednosti jsou procvičovány formou nejrůznějších didaktických her a cvičení ve skupině dětí v rámci třídy.

Logopedická prevence však nenahrazuje péči klinického logopeda, který s dítětem individuálně vyvozuje hlásky.

Jak se „učit mluvit“ v domácím prostředí?

Je dobré vymezit si každý den čas, kdy se budeme dítěti aktivně věnovat. Nemusí to být dlouhý časový úsek, lepší je činnost rozdělit do několika kratších bloků (po pěti, deseti minutách).

Velmi důležitá je komunikace očí, oční kontakt – sedněme si do úrovně dítěte, nedívejme se na něj shora.

Odstraňme všechno, co nás může v době učení (práce, komunikace, hry) rušit. Je důležité vypnout televizi, rádio, dát z dosahu ostatní hračky, používejte pouze pomůcky určené ke konkrétní činnosti.

Pokud je dítě unavené nebo ho učení nebaví, přestaňme. Je lepší vyčkat, až se dítě bude opět soustředit na práci.

Stručný popis vývoje artikulace v závislosti na věku dítěte:

Věk

Rozvoj slovní zásoby

Vývoj výslovnosti

do 1 roku

Dítě rozumí jednoduchým pokynům a začíná opakovat jednoduchá slova, která slyší.

M B P
A E I O U
D T N J

do 2,5 let

Tvoří jednoduché věty, od 2 let se ptá "co je to", rozlišuje svou slovní zásobu.

K G H CH V F
OU AU

do 3,5 let

Mluví ve větách, začíná si osvojovat gramatickou stavbu vět, ptá se "proč", rozšiřuje dále slovní zásobu. Začíná se tvořit verbální (slovní) paměť.

Zvládá
N D T L (i artikulačně)
Bě Pě Mě Vě

do 4,5 let

Dokončuje se gramatická stavba vět, dítě již chápe děj a umí ho vyprávět.

Ň Ď Ť
Vyvíjí se Č Š Ž

do 6,5 let

Dítě chápe složité děje, má již velkou slovní zásobu, gramaticky zvládá jednoduchá souvětí.

C S Z R Ř
kombinace ČŠŽ a CSZ

Dle této tabulky je možno odhadnout vhodný věk dítěte pro úpravu patřičné hlásky a tím i vhodnou dobu pro návštěvu logopedické ambulance.

 

A D A P T A Č N Í   

 

Č T V R T K Y

 

pro maminky s dětmi 

od 20 měsíců do 4 let

 

Adaptační čtvrtky jsou ideální příležitostí pro děti, které se chystají na vstup do školky, ale i pro ty, které si chtějí zvykat na nové prostředí a kolektiv.

 

Skupinka maminek a dětí se schází v čase od 10.15 hod. do 11.15 hod.. 
Setkání začínáme přivítáním u skřítka Floriánka, po kterém následuje krátká rytmická část. Děti se zapojují do pohybových her, říkanek, zpívání nebo si vyzkouší hru na Orffovy nástroje.
Následuje svačinka, kterou si přinášejí maminky z domova. Domácí pokrmy doplňujeme stravou z klubového jídelníčku. Děti tak mají možnost ochutnat dosud neznámé pokrmy a maminky mohou načerpat inspiraci pro svou kuchyni.
Po jídle přichází volná hra dětí. Během ní, u bylinkového čaje nebo kávy, probíráme s maminkami aktuální témata týkající se péče a výchovy dětí předškolního věku.
 
Cena jednoho setkání činí 270,00 Kč. 
 
V případě zájmu kontaktujte Šárku Krutskou,
mob. 776 684 031, email: ekoskolkavidoule@seznam.cz

Kontakt

Ekoškolka Vidoule Sídlo: Naskové 1100/3,
150 00 Praha - Košíře;
Lesní klub: Naskové 1100/3,
150 00 Praha - Košíře;
Lesní MŠ: Nad Hliníkem parc.č. 1881,
150 00 Praha - Košíře
776 684 031 ekoskolkavidoule@seznam.cz